Lapan Tahun Saya Gadvh Dengan Abah, Dua Hari Yang Lalu Dia MenlnggI Dvnia. Perltnya Rasa Kehilngan Dalm Penyes@lan..

Kerinduan yang paling s4kit adalah pada insan yang telah tiada.

Apalagi jika orang itu adalah ibu bapa kita. Walau sejah4t mana atau sebvruk mana layanan mereka terhadap anak-anak, hakikat bahawa mereka adalah ibu bapa tidak dapat dip4dam.

Tidak semua keluarga bertuah mempunyai hubungan baik antara ibu bapa dan juga anak-anak. Ada keluarga yang diuji dengan mas4lah yang akhirnya berlaku keret4kan dan akhirnya menj4uh.

Mungkin semasa hayat masing-masing dengan 3g0 dan perasaan mar4h. Tetapi bila sudah tiada akan mula rasa kesal dalam diri. Itu adalah kisah yang dikongsikan oleh salah seorang pengikut Pengacara dan penulis lirik terkenal Fedtri Yahya.

Salam En.fedtri.. saya ada baca dan share status en.fedtri tentang dunia untuk merasa kehil4ngan. Macam kena je dengan keadaan saya sekarang. Abah saya baru meningg4I dunia dua hari lepas, colIapsed dan disahkan meninggaI. Sepanjang usia saya menghadapi waktu suk4r dengan abah. Perg4duhan demi perg4duhan lalu saya ambil keputusan mendiamkan diri kerana tak mahu berIaw4n mulut lagi..

8 tahun saya tak dapat memegang dia, kadang-kadang saya cvri lihat dirinya di rumah. Mulut saya kata saya m4rah tapi sebenarnya saya sentiasa mendoakan dia selama ini dan berharap keadaan kembali baik walaupun sebenarnya saya tak berusaha sungguh-sungguh pun untuk ke arah itu..3g0 saya sbagai anak. Saya k3sal..

Saya pegang kaki abah yang k4ku, cuba gapai tangannya yang sejuk tapi berlapik, saya tak dapat rasa kulit abah, terus saya tersedar, saya teramat rindukannya selama ini. Sangat rindukan suara dia panggil saya. Saya ingin sangat dengar walaupun dengan pekikan. Saya tetap anaknya. Saya cuba kuat untuk mak dan adik-adik saya. Saya balik, tidur dan bila bangun saya rasakan sesuatu yang amat p3rit, kekosongan yang terlalu mem1lukan.

Saya pernah cuba bersedia dengan situasi ini dan jangka saya akan okay kerana dia takkan lagi meny4kiti hati mak dan yang lain tapi s4kit tetap s4kit. Saya men4ngis dan men4ngis untuk melepaskan tetapi rasa ters3kat. S3sak dan I3mas..p3ritnya rasa kehil4ngan dalam p3nyesalan.

 

View this post on Instagram

 

Luahan Pembaca: . salam en.fedtri..sy ada baca & share status en.fedtri tentang dunia untuk merasa kehilangan..macam kena je dgn keadaan sy sekarang..abah sy baru meninggal dunia dua hari lepas..collapsed & disahkan meninggal..sepanjang usia sy menghadapi waktu sukar dgn abah..pergaduhan demi pergaduhan..lalu sy ambil keputusan mendiamkan diri krn tak mahu berlawan mulut lg..8 tahun sy tak dpt memegang dia..kadang2 sy curi lihat dirinya di rumah..mulut sy kata sy marah tp sebenarnya sy sentiasa mendoakan dia selama ini & berharap keadaan kembali baik walaupun sbnrnya sy tak berusaha sungguh2 pun utk ke arah itu..ego sy sbg anak 😔 sy kesal..sy pegang kaki abah yg kaku, cuba gapai tangannya yg sejuk..tapi berlapik, sy tak dapat rasa kulit abah 😭 terus sy tersedar, sy teramat rindukannya selama ini..sangat rindukan suara dia panggil sy..sy ingin sgt dengar walaupun dgn pekikan..sy tetap anaknya. sy cuba kuat utk mak & adik2 sy..sy balik, tidur & bila bangun sy rasakan sesuatu yg amat perit, kekosongan yg terlalu memilukan..sy penah cuba bersedia dgn situasi ini & jangka sy akan okay krn dia takkan lg menyakiti hati mak & yg lain..tp sakit tetap sakit..sy menangis & menangis utk melepaskan tetapi rasa tersekat..sesak & lemas..peritnya rasa kehilangan dlm penyesalan 😔 . . Gambar hiasan

A post shared by Ahmad Fedtri Yahya (@fedtriyahya) on

Perkongsian yang dibuat oleh Fedtri Yahya mendapat pelbagai komen dan reaksi dari para pengikutnya.

Rata-rata bersimpati dan turut merasakan kes3dihan seorang anak. Nasihat juga turut diberikan buat individu tersebut. Sekarang ini hanya doa sahaja yang dapat membantu ibu bapa yang telah pergi.

Wahai anakanda, buat ayah tersenyum disyurga dengan kiriman doa yang mengiringinya. mungkin tak sempat bersentuh di dunia, tapi sentuh batinnya dengan hadiah limpahan pahala dari kita, pasti di sana dia tersenyum kerana anak soleh solehah nya menyayanginya.

Saya baru kehil4ngan ayah pada 20 may lalu. Mmg p3rit rasanya. Hilang nikmat dunia iaitu doa seorang bapa untuk anak. Dengan ayah, banyak perbualan tak terungkap, tapi kami saja yg fhm. Lelaki kurang meluahkan rasa sayang. Itulah saya, berbeza dgn adik saya. Setiap kali lepas solat terawih adik saya akan p3Iuk ayah tapi saya hanya salam biasa saja. Kalau lah saya diberi peluang, saya akan p3Iuk dan luahkan rasa sayang saya pada ayah. Tapi saya rasa ayah tahu, sekarang hanya mampu kirimkan doa untuk ayah dan lakukan amal jariah bagi pihak beliau. Al-fatihah untuk ayah. Abang sayang ayah.

Siapa yang pernah merasa kehil4ngan akan faham erti sebuah kehil4ngan.

Sebagai anak buanglah 3g0 kita..maafkan segala kekur4ngan ibu ayah kita dalam mendidik kita..redha lah..semasa hayat mereka yang ada ni, dakaplah mereka..peIuklah cium mereka sepuasnya.

Sebagai anak, selagi ibu bapa kita masih hidup, teruslah bahagiakan mereka.

Selalu ada dan tataplah wajah mereka sepuasnya kerana akan tiba masanya nanti semua itu akan menjadi kenangan.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami di @KLPRESS

Sumber:M.B

PERHATIAN: Pihak KL PRESS tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak KL PRESS juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri